تبیین ارتباط بین فناوری اطلاعات با سلامت سازمانی از طریق انگیزش شغلی در معلمان تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران

10.22091/its.2025.14064.1028

چکیده

هدف اصلی این پژوهش تبیین ارتباط بین فناوری اطلاعات با سلامت سازمانی از طریق انگیزش شغلی در بین معلمان تربیت بدنی استان فارس بود. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش معلمان تربیت بدنی استان فارس در سال تحصیلی 1404-1403 به تعداد 761 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. بر اساس جدول مذکور، 270 نفر بعنوان حجم نمونه آماری در نظر گرفته شد. شیوه نمونه گیری به صورت طبقه‌ای تصادفی بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (1996) پرسشنامه انگیزش شغلی هرزبرگ (1993) و پرسشنامه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بتین و همکاران (2023) استفاده شد. برای تعیین اعتبار صوری پرسش‌نامه از تعدادی از اساتید ازجمله استاد راهنما در مورد پرسش‌نامه و سؤالات آن نظرخواهی گردید و در نهایت، اعتبار پرسش‌نامه تأیید شد. برای تائید پایایی از ضریب الفای کرونباخ استفاده شده به ترتیب برای سلامت سازمانی 741/0، انگیزش شغلی 839/0 و فناوری اطلاعات 812/0 بدست آمد که نشان از پایایی قابل قبول برای این پرسشنامه‌ها بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش همبستگی، رگرسیون و معادلات ساختاری بر پایه نرم افزارهای SPSS27 و PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین فناوری اطلاعات با سلامت سازمانی از طریق انگیزش شغلی در معلمان تربیت بدنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین فناوری اطلاعات و مولفه‌های آن با سلامت سازمانی و انگیزش شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات