پژوهش حاضر با هدف تدوین و رتبهبندی مؤلفههای مؤثر بر اخلاق حرفهای کسب و کارهای ورزشی اینترنتی انجام شد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بود و جامعه آماری پژوهش کلیه کارشناسان و فعالان بخش ورزش و کسب و کارهای ورزشی استان قم بودند که بر اساس نمونه گیری در دسترس تعداد 360 نفر به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته مؤلفه های مؤثر بر اخلاق حرفهای کسب و کارهای ورزشی اینترنتی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان بررسی و مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 97/0 گزارش شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون فریدمن جهت رتبهبندی مؤلفهها) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که مولفه های رعایت حریم شخصی مشتریان، صادقانه بودن، عدم فریبکاری، راه حلهــای فنــاوری اطلاعات، امنیت، رضایت مشتری، مسئولیت اجتماعی، اثربخشی، بازاریابی، رعایت انصاف و قابلیت اطمینان در اخلاق حرفه ای کسب و کارهای ورزشی اینترنتی موثر میباشند و در این میان بیشترین میانگین مربوط به رعایت حریم شخصی مشتریان و کمترین آن مولفه قابلیت اطمینان بود.درجمع بندی کلی می توان گفت، سازمانهایی که در راستای رعایت موازین اخلاقی در حرکت میباشند موجب توانمندسازی مشتریان، رضایت آنها و کسب مزیت رقابتی خواهند شد، بنابر این پیشنهاد می شود عوامل دهگانه موثر بر اخلاق حرفه ای مورد توجه و آموزش ذینفعان کسب و کارهای ورزشی اینترنتی قرار گیرد.
هدایتی, لادن, & شامنصوری, نیلوفر. (1404). تدوین و رتبه بندی مولفههای موثر بر اخلاق حرفهای کسب و کارهای ورزشی اینترنتی. فناوری اطلاعات و ورزش, 2(1), 78-90. doi: 10.22091/its.2025.13315.1016
MLA
لادن هدایتی; نیلوفر شامنصوری. "تدوین و رتبه بندی مولفههای موثر بر اخلاق حرفهای کسب و کارهای ورزشی اینترنتی". فناوری اطلاعات و ورزش, 2, 1, 1404, 78-90. doi: 10.22091/its.2025.13315.1016
HARVARD
هدایتی, لادن, شامنصوری, نیلوفر. (1404). 'تدوین و رتبه بندی مولفههای موثر بر اخلاق حرفهای کسب و کارهای ورزشی اینترنتی', فناوری اطلاعات و ورزش, 2(1), pp. 78-90. doi: 10.22091/its.2025.13315.1016
VANCOUVER
هدایتی, لادن, شامنصوری, نیلوفر. تدوین و رتبه بندی مولفههای موثر بر اخلاق حرفهای کسب و کارهای ورزشی اینترنتی. فناوری اطلاعات و ورزش, 1404; 2(1): 78-90. doi: 10.22091/its.2025.13315.1016