2
کارشناس ارشد آسیبهای ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت.
10.22091/its.2025.13386.1017
چکیده
مقدمه: بررسی میزان پرسهزنی اینترنتی و عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان بصره به دلایل متعددی اهمیت دارد. این بررسی به شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی معلمان کمک کرده و راهکارهای بهینهسازی استفاده از اینترنت در محیط آموزشی را ارائه میدهد.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی است که بهصورت میدانی و با پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان بصره در سال ۲۰۲۲ بود. از پرسشنامه پرسهزنی اینترنت اسکیو برای سنجش پرسهزنی اینترنتی و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون برای ارزیابی عملکرد شغلی استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد میانگین پرسهزنی اینترنتی معلمان (۲.۶۵) نسبت به میانگین نظری (۳) کمتر و معنادار است، که حاکی از پرسهزنی بالاتر از حد انتظار است. همچنین، عوامل «نگرش کارکنان» (۲.۸۱)، «موانع ادراک شده» (۲.۵۱) و «هنجارهای توصیفی» (۲.۶۱) نیز پایینتر از مقدار نظری و معنادار بودند که نشاندهنده وضعیت بالاتر از حد انتظار این عوامل است. میانگین عملکرد شغلی معلمان (۳.۵۱) بالاتر از میانگین نظری (۳) و معنادار بود که حاکی از عملکرد مطلوب آنهاست. عوامل «نظم و انضباط در کار» (۳.۸۵)، «احساس مسئولیت» (۳.۶۱)، «همکاری» (۳.۵۵) و «بهبود کار» (۳.۳۰) نیز بالاتر از مقدار نظری و معنادار بودند و وضعیت مثبت این عوامل را نشان دادند.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد پرسهزنی اینترنتی معلمان بصره بالاتر از حد انتظار است، اما تأثیر منفی بر عملکرد شغلی آنها ندارد و عملکردشان بالاتر از حد انتظار ارزیابی شده است.