تحلیل رابطه و پیش‌بینی تأثیر پرسه‌زنی اینترنتی بر عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه بصره، عراق

2 کارشناس علوم ورزشی و تربیت بدنی، دانشگاه بغداد، بغداد، عراق

3 کارشناس ارشد آسیب‌های ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت.

10.22091/its.2025.13387.1018

چکیده

مقدمه:امروزه با حضور اینترنت در محیط کاری، وسوسه پرسه‌زنی اینترنت برای بسیاری از کارکنان وجود دارد. پژوهش حاضر به بررسی این موضوع در بین معلمان تربیت بدنی استان بصره می‌پردازد و پاسخ می‌دهد آیا بین پرسه‌زنی اینترنت و عملکرد شغلی این معلمان رابطه وجود دارد؟



روش‌شناسی:این پژوهش کاربردی و توصیفی-همبستگی از نوع پیمایشی است که به‌صورت میدانی و با پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان بصره در سال ۲۰۲۲ بود. پرسشنامه پرسه‌زنی اینترنت اسکیو برای اندازه‌گیری پرسه‌زنی اینترنتی و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون برای ارزیابی عملکرد شغلی استفاده شدند



نتایج:نتایج نشان داد بین پرسه‌زنی اینترنتی و عملکرد شغلی معلمان رابطه منفی و معنادار وجود دارد (r = -0.14؛ p < 0.05)؛ افزایش پرسه‌زنی اینترنتی باعث کاهش معنادار عملکرد شغلی می‌شود. همچنین، رابطه منفی و معناداری بین نگرش کارکنان (r = -0.12؛ p < 0.05) و موانع ادراک شده (r = -0.13؛ p < 0.05) با عملکرد شغلی مشاهده شد، اما بین هنجارهای توصیفی و عملکرد شغلی رابطه معنادار نبود (r = 0.08؛ p > 0.05). تحلیل رگرسیون با VIF کمتر از 2.5 و Tolerance بالای 0.4 پیش‌فرض‌ها را تأیید کرد. تحلیل گام به گام نشان داد تنها نگرش کارکنان، 1.6 درصد از عملکرد شغلی را پیش‌بینی می‌کند و با افزایش یک واحد در نگرش، 0.12 واحد عملکرد شغلی کاهش می‌یابد.



نتیجه‌گیری:پژوهش تأکید می‌کند استفاده نامناسب از اینترنت در ساعات کاری باعث کاهش عملکرد شغلی می‌شود و نگرش مثبت کارکنان عامل مهمی در بهبود عملکرد است. مدیریت بهینه استفاده از اینترنت در محیط آموزشی ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات