مقایسه تاثیر گشت‌زنی اینترنتی و فعالیت بدنی بر عملکرد شناختی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه قم

2 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه قم

3 استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه قم، ایران

4 کارشناسی‌ ارشد مدیریت اوقات و فراغت و ورزش‌های تفریحی، گروه ادبیات و علوم‌انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

10.22091/its.2025.12275.1011

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر گشت‌زنی اینترنتی و فعالیت بدنی بر عملکرد شناختی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با یک دوره پیگیری بود و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دختر دانشگاه قم در سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل دادند که تعداد 45 نفر به شیوه نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و به سه گروه (15 نفر در گروه فعالیت بدنی و 15 نفر درگروه گشت‌زنی اینترنتی و 15 نفر در گروه کنترل) تقسیم شدند. مرحله آزمایش یک جلسه به طول انجامید که در آن شرکت‌‌کنندگان گروه فعالیت‌بدنی به انجام تمرینات ورزشی خود پرداختند و گروه گشت‌زنی اینترنتی از زمان خود برای پرسه‌زنی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده کردند و گروه کنترل در این زمان هیچگونه فعالیت خاصی نداشت. پس آزمون، بعد از پایان فعالیت و مرحله پیگیری پس از یک روز انجام شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از‌ آزمون توجه تولوز- پیرون استفاده شد. داده‌ها به روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر برروی نرم افزار SPSS نسخه 23 تحلیل شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین سه گروه در نمرات متغیر عملکرد شناختی تفاوت معناداری وجود داشت و گروه فعالیت بدنی در عملکرد شناختی دقت، سرعت و توجه اشتباه نمرات بهتری کسب نمودند، اما بین گروه گشت‌زنی اینترنتی و کنترل در متغیر عملکرد شناختی تفاوت معناداری وجود نداشت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که فعالیت بدنی در افزایش عملکرد شناختی دانشجویان تاثیر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 15 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 19 اسفند 1403