1
پژوهشگر پسا دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی
2
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
10.22091/its.2025.14464.1031
چکیده
هواداران بهعنوان سرمایههای اصلی ورزش، با حضور و تعامل خود نقش مهمی در شکلدهی تجربه ورزشی ایفا میکنند. پژوهش با هدف شناسایی نقش فناوری اطلاعات در شکلدهی به تجربه تماشای فرمول یک توسط هواداران ایرانی انجام شده و میتواند به بهبود تعامل، توسعه راهکارهای کاربردی و ارائه مبنای علمی برای تحقیقات آتی در حوزه ورزش و فناوری کمک کند. پژوهش حاضر کاربردی و کیفی با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی بود و هدف آن بررسی دیدگاههای هواداران ایرانی درباره تأثیر فناوری اطلاعات بر تجربه تماشای فرمول یک بود. نمونه شامل ۲۶ نفر بهصورت هدفمند و با تکنیک گلولهبرفی بود. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و با نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند. روایی و پایایی با اعتبار، انتقالپذیری، توافق دو کدگذار و بازبینی کارشناسان تضمین شد. این پژوهش کیفی با هدف بررسی دیدگاههای هواداران ایرانی درباره تأثیر فناوری اطلاعات بر تجربه تماشای فرمول یک انجام شد. یافتهها نشان داد فناوری اطلاعات تجربه هواداران را در هفت حوزه اصلی شامل تعامل دیجیتال، وفاداری به تیم، تحلیل حرفهای مسابقات، تجربه هیجانی، نقش رسانهها، هویتیابی و مواجهه با چالشها شکل میدهد. نتایج نشاندهنده نقش مهم فناوری در افزایش تعامل، تحلیل و وفاداری هواداران است و میتواند به بهبود راهکارهای دیجیتال در مدیریت تجربه هواداری کمک کند. این پژوهش تأثیر فناوری اطلاعات بر تجربه هواداران ایرانی فرمول یک را بررسی کرد. یافتهها نشان میدهد فناوریهای دیجیتال تعامل، وفاداری، تحلیل مسابقات، هیجان، هویتیابی و مشارکت هواداران را تقویت کرده و تجربه آنها را چندبعدی میسازد. نتایج اهمیت فناوری اطلاعات در شکلدهی تجربه هواداران ورزش حرفهای را نشان میدهد.
حسن زاده, نیما, & حسن زاده, هانیه. (1404). دیدگاههای هواداران ایرانی درباره تاثیر فناوری اطلاعات بر تجربه تماشای فرمول یک. فناوری اطلاعات و ورزش, (), -. doi: 10.22091/its.2025.14464.1031
MLA
نیما حسن زاده; هانیه حسن زاده. "دیدگاههای هواداران ایرانی درباره تاثیر فناوری اطلاعات بر تجربه تماشای فرمول یک". فناوری اطلاعات و ورزش, , , 1404, -. doi: 10.22091/its.2025.14464.1031
HARVARD
حسن زاده, نیما, حسن زاده, هانیه. (1404). 'دیدگاههای هواداران ایرانی درباره تاثیر فناوری اطلاعات بر تجربه تماشای فرمول یک', فناوری اطلاعات و ورزش, (), pp. -. doi: 10.22091/its.2025.14464.1031
VANCOUVER
حسن زاده, نیما, حسن زاده, هانیه. دیدگاههای هواداران ایرانی درباره تاثیر فناوری اطلاعات بر تجربه تماشای فرمول یک. فناوری اطلاعات و ورزش, 1404; (): -. doi: 10.22091/its.2025.14464.1031