رابطه میزان آشنایی و کاربرد فناوری اطلاعات با عملکرد مربیان ورزشی (قهرمانی و همگانی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه قم

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه قم

10.22091/its.2025.11789.1005

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان آشنایی و کاربرد فناوری اطلاعات با عملکرد مربیان ورزشی (قهرمانی، همگانی) انجام شد. روش پژوهش، همبستگی بود و جامعه آماری شامل مربیان ورزشی هیات‌های فعال استان قم بود که در مجموع 480 نفر بودند. حجم نمونه براساس جدول کرجسی مورگان، 215 نفر تعیین شد که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری سه پرسشنامه محقق‌ساخته برای سنجش میزان آشنایی، کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد (فنی، عملیاتی، فردی، ارتباطی) بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید ورزشی تایید و پایایی آنها از طریق آزمون کرونباخ به ترتیب 90/0، 85/0 و 96/0 بدست آمد. داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، تی‌مستقل، تی تک‌نمونه‌ای و ضریب همبستگی پیرسون) با نرم‌افزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین میزان آشنایی و کاربرد فناوری اطلاعات با عملکرد مربیان ورزشی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین نظر مربیان در دو بعد قهرمانی و همگانی در متغیر میزان آشنایی تفاوت معناداری وجود دارد، اما در میزان کاربرد فناوری اطلاعات تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0< P). میزان آشنایی و کاربرد فناوری اطلاعات در بهبود عملکرد مربیان ورزشی موثر است و سازمان‌های ورزشی باید به افزایش کاربرد فناوری اطلاعات و آموزش به کارکنان خود اهتمام ورزند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 11 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 23 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 29 دی 1403