مقایسه مدل رفتار خرید مشتریان آنلاین و آفلاین کالاهای ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

10.22091/its.2024.11638.1004

چکیده

هدف پژوهش مقایسه مدل رفتار خرید مشتریان آنلاین و آفلاین کالاها وخدمات ورزشی تفریحی دراستان قم بود. این مطالعه ازنوع پژوهش‌های کاربردی بود که به‌صورت پیمایشی انجام شد. نمونه آماری پژوهش شامل 400 نفر (200 نفر آنلاین و 200 نفر آفلاین) ازخریداران کالاها و خدمات ورزشی بودند که به‌صورت دردسترس انتخاب شدند.
ابزار اندازه‌گیری، سه پرسشنامه تعدیل شده Laali et al (2012)، Corcoran & fisher J. (2000) و Paitoon (2000) در مقیاس لیکرت بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظرسنجی 11 تن از متخصصان حوزه مدیریت ورزش و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل جهت بررسی میانگین‌های بین‌گروهی و روش مدل‌سازی معادلات ساختاری جهت تعیین برازش مدل) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و Amos Graphics نسخه 24 تجزیه‌ وتحلیل شد.
یافته‌ها نشان داد که دومتغیر ارزش‌ها و سبک‌زندگی مشتریان آنلاین و آفلاین محصولات ورزشی بررفتار خرید آنها تأثیر دارد و رفتار خرید مشتریان بر قصد‌خرید‌ مجدد آنها اثرگذار است. متغیر ارزشها بر سبک‌زندگی و سبک‌زندگی بر قصد خرید مجدد مشتریان تأثیر مستقیم دارد. درنهایت مدل رفتار خرید مشتریان آنلاین و آفلاین از برازش مطلوبی برخوردار بود و هر دو مدل یکسان بودند. به نظر می‌رسد که توجه به سبک‌زندگی و ارزش‌های مشتریان به برنامه‌ریزی برای رفتارخرید و خرید مجدد آن‌ها کمک زیادی خواهد کرد. این یافته ها در توجه به تفاوت‌های هر دو گروه از مشتریان آنلاین و آفلاین، برای فروشندگان کالاها و خدمات ورزشی اهمیت و کاربرد بسیاری خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 08 آذر 1403
  • تاریخ دریافت: 22 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 02 آذر 1403
  • تاریخ پذیرش: 08 آذر 1403