تعیین ارتباط بین مدیریت استعداد با اعتبار سازمانی از طریق هوش فرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران

10.22091/its.2025.14233.1029

چکیده

هدف اصلی این پژوهش تعیین ارتباط بین مدیریت استعداد با اعتبار سازمانی از طریق هوش فرهنگی در بین معلمان تربیت بدنی شهر یاسوج بود. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش معلمان تربیت بدنی شهر یاسوج در سال تحصیلی 1404-1403 به تعداد 620 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده و 260 نفر بعنوان حجم نمونه آماری در نظر گرفته شد. شیوه نمونه گیری به صورت طبقه‌ای تصادفی بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مدیریت استعداد احمدی و همکاران(1391)، پرسشنامه اعتبار سازمانی سرمد و همکاران (1390) و پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004) استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامه پژوهش از تعدادی از اساتید ازجمله استاد راهنما در مورد پرسش‌نامه و سؤالات آن نظرخواهی گردید و در نهایت، اعتبار پرسش‌نامه تأیید شد. برای تائید پایایی از ضریب الفای کرونباخ استفاده شده که به ترتیب برای اعتبار سازمانی 830/0، هوش فرهنگی 848/0 و مدیریت استعداد 846/0 بدست آمد که نشان از پایایی قابل قبول برای این پرسشنامه‌ها بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش همبستگی، رگرسیون و معادلات ساختاری بر پایه نرم افزارهای SPSS27 و PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مدیریت استعداد با اعتبار سازمانی از طریق هوش فرهنگی در معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین مدیریت استعداد و مولفه‌های آن با اعتبار سازمانی و هوش فرهنگی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 25 آبان 1404
  • تاریخ دریافت: 25 مهر 1404
  • تاریخ بازنگری: 15 آبان 1404
  • تاریخ پذیرش: 25 آبان 1404